Weert wil zich sterker profileren als een unieke plek in de technologische maakindustrie, in een modern industrieel landschap met directe verbindingen naar de hoogwaardige waardeketens van Brainport en de innovatieve clusters rondom de Brightlandcampussen (Economisch Profiel Weert, 2025). De strategische ligging van Weert, op een knooppunt van transportassen en binnen de invloedssfeer van een aantal sterke economische regio's biedt unieke kansen voor de versterking van de lokale economie waar Weert proactief op wil inspelen.
Weert wil niet alleen een plek zijn om te wonen, leven en recreëren, maar ook om te werken en te ondernemen. Beheerste groei vanuit eigenheid staat voorop. De economische eigenheid zit in een sterke MKB-structuur met talrijke gewortelde familiebedrijven actief in diverse sectoren. Vanwege de aanwezigheid van de nodige industrie van middelgrote schaal is Weert een echte maakstad met een bovengemiddeld aantal arbeidsplaatsen in deze sector.
De schaalsprong van Brainport biedt Weert een unieke kans om het economisch profiel te versterken. Deze versterking wordt ook gezocht in het zorgvuldig gebruik met grondstoffen en een daarop toegerust energiesysteem. De energietransitie en circulaire economie zijn van grote betekenis voor onze economie en bieden naast uitdagingen ook kansen voor nieuwe bedrijvigheid.
Weert is in 2030 een prachtige plek om te wonen, werken en elkaar te ontmoeten en heeft een centrumfunctie voor de buurgemeenten. Het intercitystation, het ziekenhuis en de culturele instellingen zijn en blijven voor de directe omgeving van belang. Daarnaast is Weert een netwerkstad: een flexibel regionaal platform voor experiment en kennisuitwisseling en een uitvalsbasis voor verbinding met de zeer diverse en hoogwaardige kenniseconomie in de regio. Voor jonge mensen is dat een uitstekende plek om hun loopbaan te starten en talenten te ontwikkelen.
De belangrijkste plekken voor ontmoeting veranderen met de ontwikkelingen mee. In de binnenstad ligt de nadruk naast winkelen steeds meer op ontmoeten en verblijven: door ons veranderende koopgedrag is dat onvermijdelijk, we doen onze aankopen immers steeds vaker via internet. Er wordt ingezet op een compacter centrum met een kernwinkelgebied en op het verminderen van de leegstand. De betekenis van de binnenstad als ontmoetingsplek blijft echter belangrijk doordat er nieuwe functies verschijnen. Het gaat daarbij meer om beleving in het algemeen, door de aanwezigheid van diverse culturele voorzieningen en andere vormen van ontspanning en ontmoeting.