Programma 6 Bestuur en burgerzaken

Prioriteiten en vervangingen

Prioriteiten programma 6

Nr.

Prioriteit

Investering

Lasten 2026

S/I

8

Versterken juridische professionaliteit

nee

36.000

I

16

Versterking uitvoering (bestuursrechtelijke) aanpak ondermijning

nee

87.000

S

18

Snelle en zorgvuldige ondersteuning VTH taken

nee

54.000

I

36

Professioneel en duurzaam beheer van het gemeentelijk wagenpark

nee

88.000

I

37

Beheer integraal samenwerkingsplatform MS365

nee

87.000

I

58

Meer inwoners activeren om te gaan stemmen.

nee

39.000

I

Vervangingen programma 6

Nr.

Vervanging

Investering

Lasten 2026

S/I

16

Aanschaf tablets raads- en commissieleden en griffie

93.500

-

S

PRIORITEITEN

I-08 Versterken juridische professionaliteit
Wat willen we bereiken?
Alle producten zijn tijdig voorzien van kwalitatief juridisch advies. De juridische kennis op de afdeling OCSW is versterkt.
Wat gaan we daarvoor doen?
Versterken juridische capaciteit. De vraagstukken in het sociaal domein worden steeds complexer. Ook de toegenomen samenwerking in de regio en het aandeel in gemeenschappelijke regelingen vragen om juridische analyse en advies. De capaciteit hiervoor is op dit moment onvoldoende. Daarom is in 2026 behoefte aan extra juridische uitvoeringscapaciteit. In 2026 zal daarnaast worden onderzocht wat er precies structureel nodig is om de knelpunten op te lossen.
Wat mag het kosten?
Incidenteel € 36.000

S-16 Versterking uitvoering (bestuursrechtelijke) aanpak van ondermijning
Wat willen we bereiken?
We streven naar een weerbaar en veilig Weert waarbij georganiseerde misdaad en ondermijning verstoord en zoveel als mogelijk teruggedrongen wordt. Met de inzet van kennis, expertise en capaciteit pakken we alle afwijkende signalen op en dragen we actief bij aan de operationele, integrale aanpak van ondermijning. Focus op de signalen van ondermijning en daarmee aanvullende inzet versterkt onze preventieve aanpak en geeft invulling aan onze prioriteit voor een veilige en weerbare lokale gemeenschap.
Wat gaan we daarvoor doen?
Ondermijning meer frustreren en terugdringen door meer bestuurlijke controles uitvoeren en meer participeren in de integrale controles. We zetten een toezichthouder Ondermijning in die zich volledig richt op ondermijning en het toepassen van bestuurlijke maatregelen met betrekking tot bijvoorbeeld de APV. Dit om ondermijnende activiteiten direct te frustreren. Afhankelijk van de aard en de omvang van de signalen die binnenkomen gaat dit om enkele tientallen zaken per jaar.
Wat mag het kosten?
Structureel € 87.000 extra formatie.

I-18 Snelle en zorgvuldige ondersteuning VTH taken
Wat willen we bereiken?
Wij streven naar een optimaal proces voor vergunningverlening, toezicht en handhaving onder de Omgevingswet, zodat inwoners sneller duidelijkheid krijgen, beter geholpen worden en kunnen rekenen op een betrouwbare en toegankelijke dienstverlening.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wij willen het vergunningenproces en de uitvoering van toezicht en handhaving onder de Omgevingswet versterken, zodat inwoners kunnen rekenen op een vlotte, zorgvuldige en begrijpelijke dienstverlening.
Wat mag het kosten?
€ 108.000 voor 2026-2027 (€ 54.000 per jaar).

I-36 Professioneel en duurzaam beheer van het gemeentelijk wagenpark
Wat willen we bereiken?
De gemeente beschikt over een groeiend en divers wagenpark, dat tot op heden decentraal en beperkt professioneel wordt beheerd. Dit leidt tot beperkte grip op kosten, duurzaamheid, veiligheid en fiscale verplichtingen (o.a. bijtelling en rittenadministratie). Beter grip moet leiden tot:
- Integraal beheer van het gemeentelijk wagenpark.
- Inrichting en controle van de rittenregistratie conform de eisen van de Belastingdienst.
- Verduurzaming en optimalisatie van het wagenpark (bijv. elektrificatie, deelmobiliteit).
De inschatting is dat het centraliseren van het beheer van het wagenpark zal leiden tot een structurele kostenbesparing van 10%. Om dit verder te onderbouwen wordt een tijdelijke beheerder aangesteld.
Wat gaan we daarvoor doen?
Na instemming van de raad met deze prioriteit wordt per 1 januari 2026 een tijdelijk wagenparkbeheerder aangesteld. Deze functionaris wordt verantwoordelijk voor het maken van een business case voor integraal beheer van het gemeentelijk wagenpark, waaronder de inrichting en controle van de rittenadministratie conform fiscale wetgeving. Deze business case moet onderbouwen op welke wijze wagenparkbeheer bijdraagt aan kostenbeheersing, duurzaamheid, veiligheid en fiscale compliance. Ook moet dit een onderbouwing opleveren van de structurele omvang van deze functie.
Wat mag het kosten?
Incidenteel € 88.000 voor 2026.

I-37 Beheer integraal samenwerkingsplatform MS365
Wat willen we bereiken?
Een stabiele, werkbare, samenwerkingsomgeving voor de medewerkers van de gemeente Weert, waar ook met (externe) partners veilig samen gewerkt kan worden.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het beheer van de Microsoft365 omgeving met o.a. MS teams, Office 365, Onedrive, Sharepoint op een volwaardige professionele manier vervullen. Hierbij ook de organisatie begeleiden in het juiste gebruik en de inrichting hiervan. Bevorderen integrale dienstverlening.
Wat mag het kosten?
€ 87.000 tijdelijke inhuur voor 2026.

I-58 Activiteiten verkiezingen 2026
Wat willen we bereiken?
Meer inwoners gaan stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026. Aan de nieuwe raadsleden bekendheid geven via diverse mediakanalen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten om de opkomst te bevorderen zoals: organiseren van verkiezingsdebatten, publicaties in de Weerter media, videomateriaal voor website en social media, verkiezingsborden, cursus politiek actief. Na de verkiezingen publiceren we informatie over de nieuwe raadsleden en verzorgen we twee heidagen voor de nieuwe raad.
Wat mag het kosten?
€ 39.000 voor 2026.

VERVANGINGEN

VVI-16 Aanschaf tablets raads- en commissieleden en griffie
Korte toelichting vervanging:
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 krijgen de raads- en commissieleden alsmede de medewerkers van de griffie een nieuwe tablet van de gemeente in bruikleen. De tablets zijn de vervanging van de tablets die na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 ter beschikking zijn gesteld.
Wat mag het kosten?
€ 93.500

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08