De financiële samenvatting wordt weergegeven op programmaniveau. Hiervoor is een vergelijking gemaakt met de begroting 2025 (inclusief de aanpassingen verwerkt tot en met de tussenrapportage 2025), de mutaties zijn weergegeven per taakveld.
Het MJOP gemeentelijk vastgoed en overige bezittingen 2026-2030 is in de begroting 2026 verwerkt, vooruitlopend op vaststelling door de raad in 2025. Het totaal van de onttrekkingen aan de reserve gemeentelijk vastgoed voor de jaren 2026-2030 is gelijk aan het in het raadsvoorstel verwerkte bedrag. Mutaties hebben daarom geen effect op de gemeentelijke begroting 2026 en volgende jaren.
Onderaan deze paragraaf zijn twee samenvattende tabellen opgenomen. De eerste tabel heeft betrekking op de cijfermatige analyse van vastgoed, exclusief MJOP. De tweede tabel heeft betrekking op uitsluitend de mutaties van het MJOP. Hoewel deze mutaties per saldo een toename tonen van € 1.995.000 heeft dit geen effect op het begrotingssaldo doordat deze onderdeel zijn van de reserve gemeentelijk vastgoed. De jaarlijkse toevoeging aan de reserve gemeentelijk vastgoed is niet verhoogd ten opzichte van de periode 2021-2025. In plaats van een structurele verhoging is gekozen voor een eenmalige dotatie uit de algemene reserve aan de reserve gemeentelijk vastgoed van € 5.000.000. Het onderhoudsprogramma kan daardoor volgens planning uitgevoerd worden.
Programma 1 Goed wonen voor iedere doelgroep
De lasten zijn € 140.000 lager en de baten zijn € 219.000 hoger dan begroot in 2025.
Taakveld Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten: vooruitlopend op de verkoop van Zalencentrum Poort van Limburg in oktober 2025 zijn de lasten afgeraamd. Dit heeft een voordelig effect van € 100.500.
Taakveld Sportaccommodaties
Baten: de vrijval van de egalisatiereserve SPUK Sport is geraamd in 2026, 1/15e deel bedraagt € 174.800. Vanwege onduidelijkheid over het voortbestaan van deze SPUK Sport is deze vrijval in 2025 niet geraamd.
Taakveld Cultureel erfgoed
Baten: in 2025 is eenmalig een subsidie voor het project Monulisa geraamd. Provincie Limburg heeft € 25.200 beschikbaar gesteld bovenop de Subsidie Instandhouding Monumenten (SIM) die is toegekend voor de instandhoudingswerkzaamheden voor de molens St. Jan, St. Anna (Keenterstraat), St. Anna (Tungelroy) en de Nijverheid.
Algemene dekkingsmiddelen
De lasten zijn € 182.000 lager en de baten zijn € 389.000 lager dan begroot in 2025.
Taakveld Overige baten en lasten
Lasten: in de begroting 2023/2024 is een incidentele prioriteit toegekend voor aanpak oneigenlijk grondgebruik. Hiermee wilden we bereiken dat de eigendomsverhoudingen ten aanzien van gemeentegrond is geregeld door over te gaan tot privaatrechtelijke of bestuursrechtelijke legalisering of handhaving. Tevens is de aanpak gericht op het voorkomen van verlies van gemeentelijk eigendom door verjaring (artikel 160 lid 3 Gemeentewet).
Deze incidentele prioriteit had een financieel effect op de begroting 2023 (€ 309.210) en op de begroting 2024 (€ 267.090). In 2025 waren aanvankelijk geen middelen beschikbaar maar in de slotwijziging 2024 is een bedrag van € 174.200 overgeheveld naar 2025. Voor het continueren van de aanpak oneigenlijk grondgebruik is bij de begroting 2025 een prioriteit ingediend (Alg.1). Via VII.A.1 is deze vetgedrukt gemaakt (afzonderlijk raadsvoorstel).
Baten: Over 2019-2023 was een SPUK Sport beschikbaar, na deze periode bestond aanvankelijk geen duidelijkheid over het voortbestaan van deze regeling. Medio 2024 is een SPUK Sport beschikbaar gekomen voor 2024-2025, onder minimaal gewijzigde voorwaarden. In 2025 is een baat geraamd van € 214.000, die in 2026 niet meer is geraamd.
Onderstaand een cijfermatige opstelling van de mutaties vastgoed (exclusief MJOP):
Programma | Taakveld | Baten | Lasten | Saldo | Korte analyse |
---|---|---|---|---|---|
P01 | Beheer overige gebouwen en gronden | 62 | -140 | 202 | bijstellen energiekosten |
P01 | Sportaccommodaties | 196 | 196 | SPUK sport | |
P01 | Cultureel erfgoed | -39 | -39 | subsidie Monulisa 2025 | |
Totaal P1 | 219 | -140 | 359 | ||
P02 | Samenkracht en burgerparticipatie | 31 | 31 | bijstellen huuropbrengsten | |
Totaal P2 | 31 | 0 | 31 | ||
P04 | Cultuurpresentatie, | -17 | -17 | bijstellen huuropbrengsten | |
P04 | Media | -12 | -12 | bijstellen huuropbrengsten | |
Totaal P4 | -29 | 0 | -29 | ||
algemene dekkingsmiddelen | Overige baten en lasten | -182 | 182 | oneigenlijk grondgebruik | |
algemene dekkingsmiddelen | Overige baten en lasten | -389 | -389 | SPUK sport | |
Totaal alg.dekking | -389 | -182 | -207 | ||
Overige kleinere posten | 2 | 34 | -32 | ||
TOTAAL GENERAAL | -165 | -288 | 123 |
Onderstaand een cijfermatige opstelling van de mutaties MJOP gemeentelijk vastgoed en overige bezittingen:
Programma | Taakveld | Baten | Lasten | Saldo | Korte analyse |
---|---|---|---|---|---|
P01 | Beheer overige gebouwen en gronden | 653 | -653 | MJOP | |
P01 | Sportaccommodaties | 611 | -611 | MJOP | |
P01 | Musea | 44 | -44 | MJOP | |
P01 | Cultureel erfgoed | 183 | -183 | MJOP | |
P01 | Wonen en bouwen | -8 | 8 | MJOP | |
Totaal P1 | 0 | 1.483 | -1.483 | ||
P02 | Samenkracht en burgerparticipatie | 333 | -333 | MJOP | |
P02 | Volksgezondheid | -8 | 8 | MJOP | |
Totaal P2 | 0 | 326 | -326 | ||
P03 | Openbaar groen en openluchtrecreatie | -15 | 15 | MJOP | |
Totaal P3 | 0 | -15 | 15 | ||
P04 | Cultuurpresentatie, | -175 | 175 | MJOP | |
P04 | Media | -20 | 20 | MJOP | |
P04 | Afval | 38 | -38 | MJOP | |
Totaal P4 | 0 | -157 | 157 | ||
P05 | Parkeren | 288 | -288 | MJOP | |
Totaal P5 | 0 | 288 | -288 | ||
Overhead | Overhead | 71 | -71 | MJOP gemeentehuis | |
Totaal overhead | 0 | 71 | -71 | ||
TOTAAL GENERAAL | 0 | 1.995 | -1.995 |