Participatie
De ambitie op participatie krijgt steeds meer vorm. In lijn met het beleidskader Samen Doen! Participatie 2023–2026 heeft de gemeente belangrijke stappen gezet om participatie structureel te verankeren in beleid en uitvoering. Participatie is daarmee geen bijzaak meer, maar een vanzelfsprekend onderdeel van ons dagelijks werk. We geloven in samen doen. Door inwoners actief te betrekken, versterken we de betrokkenheid, benutten we hun kennis en vergroten we het draagvlak. Er is stevig geïnvesteerd in interne kennis en vaardigheden, onder meer via werksessies, trainingen en onboarding van nieuwe medewerkers.
De dialoog met de stad is versterkt via initiatieven als Samen Doen, samen in gesprek, Buurten in de buurt en de inzet van de gesprekskar. Bij grootschalige projecten zoals het wijkontwikkelingsplan Groenewoud & Biest, Open Park Weert en de ontwikkelingen in de spoorzone zijn inwoners actief betrokken. Ook kind- en jeugdparticipatie heeft een plek gekregen, met ruimte voor nieuwe vormen van betrokkenheid.
Om beter aan te sluiten bij wat er leeft, is een leefbaarheidsfonds ingericht voor buurtinitiatieven en wordt gewerkt aan een grootschalige inwonersenquête. Evaluatie en monitoring helpen ons bovendien om te toetsen of onze ambities daadwerkelijk landen in de samenleving.
Participatie groeit zo mee met de praktijk en krijgt een vaste, betekenisvolle plek binnen de organisatie. We blijven bouwen aan een open, lerende en betrokken gemeente Weert.
Veiligheid
Onze samenleving blijft snel veranderen, en hoewel klassieke criminaliteitsvormen nog steeds een daling laten zien, verdwijnen ze niet volledig. Tegelijkertijd zien we een toename gezien in de nieuwe vormen van criminaliteit en overlast, zoals cybercrime en criminele ondermijning. Het opsporen en aanpakken van deze nieuwe vormen van criminaliteit is in toenemende mate de verantwoordelijkheid van de gemeente geworden.
In het afgelopen jaar hebben we intensief samengewerkt met verschillende disciplines en partijen om deze uitdagingen aan te pakken. Er zijn stappen gezet in het versterken van de weerbaarheid van de inwoners. Dit omvatte preventieve maatregelen en presentaties om de bewustwording van cybercrime en criminele ondermijning te vergroten. De samenwerking met verschillende disciplines en partijen, zoals de politie, brandweer en andere gemeentelijke afdelingen, heeft geleid tot een gecoördineerde en effectieve aanpak van criminaliteit en overlast.
We blijven ons inzetten voor het versterken van de weerbaarheid en het voorkomen van slachtofferschap, en zullen blijven samenwerken met alle betrokken partijen om de Weerter gemeenschap veiliger te maken.
Dienstverlening
Dienstverlening loopt als een rode draad door alle gemeentelijke opgaven en thema's heen. Door onze dienstverlening te richten op de inwoners, zorgen we ervoor dat iedereen zich welkom voelt in de gemeente en volwaardig mee kan doen in de samenleving. We streven ernaar de vragen effectief te beantwoorden en goed aan te sluiten bij de wensen en behoeften van onze inwoners. Om richting te geven aan deze ambitie heeft de raad in 2025 het dienstverleningsconcept vastgesteld.
Dienstverleningsconcept
Het dienstverleningsconcept is vastgesteld en vormt de basis voor het uitvoeringsplan voor de verdere uitwerking van de dienstverlening. Bij het ontwerpen van onze dienstverleningsoplossingen en de bijbehorende processen betrekken we zoveel mogelijk onze inwoners en ondernemers. Zij maken op bepaalde momenten in de aanpak deel uit van het verbeterproces. We zetten een meetsysteem op voor het meten van prestaties in de processen en vragen actief naar de tevredenheid over contacten en geleverde diensten. Naast het meten van onze dienstverlening blijven we ook in gesprek met inwoners en ondernemers over de verbetering van onze dienstverlening. De mogelijkheden om te sturen op de kwaliteit van de dienstverlening met de hulp van data breiden we verder uit en we benutten digitale technologieën waar het toevoegde waarde heeft voor het proces en de inwoner. Met de invoering van het dienstverleningsconcept, procesgericht werken en de inzet van digitalisering in het proces hebben we een begin gemaakt met een continu proces de dienstverlening te verbeteren.
De digitale gemeente
Verschillende ontwikkelingen hebben ons laten zien hoe belangrijk het is om als gemeente een proactieve houding aan te nemen in het digitale landschap. Ontwikkelingen die niet alleen kansen, maar ook risico’s met zich meebrengen, zoals het waarborgen van privacy en de controle over data. Wij richten ons nu op het versterken van de regie over gemeentelijke gegevensstromen en technologieën, waarbij open standaarden en samenwerking tussen overheidslagen centraal staan.
Bij het zoeken naar oplossingen kijken we of die niet alleen technologisch innovatief zijn, maar ook naar de geopolitieke context. We omarmen de principes van Common Ground die ons helpen om processen efficiënter in te richten en tegelijkertijd grip te houden op de informatiearchitectuur. We geven vorm aan de noodzaak om niet slechts te volgen, maar juist een voortrekkersrol te spelen in het benutten van digitale mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld in de Artificial Intelligence (AI) propositie en het verkennen van de inzet van de EU Wallet, terwijl we tegelijkertijd de ethische en maatschappelijke implicaties scherp in het vizier houden.
Onze opgave is om inwoners optimaal te ondersteunen en de middelen daarvoor zo efficiënt mogelijk in te zetten. We zetten stappen om data gedreven werken verder te integreren in onze dienstverlening en organisatie, zodat we niet alleen sneller en beter kunnen handelen, maar ook toekomstbestendig blijven in een steeds complexere digitale wereld.
Integriteit
Op het gebied van integriteit zijn in 2025 een aantal acties ondernomen. Ondermeer het meerjarig uitvoeringsplan integriteit is afgerond en wordt in 2026 geïmplementeerd. In het introductietraject voor nieuwe medewerkers heeft integriteit een centrale rol en wordt actief kennisgemaakt met de vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersonen zijn geaccrediteerd en houden hun kennis op peil met o.a. trainingen en cursussen en intervisiebijeenkomsten. De gemeente faciliteert hen daarin. Indien nodig, vragen we advies over complexe integriteits- en klachtkwesties. Bij de vervolgstappen houden we de Weerter integriteitswaarden scherp in het oog.
Communicatie
De communicatie van onze gemeente richt zich op het creëren van impact. Dit doen we door adequaat in te spelen op de in- en externe communicatiebehoeften die de groeiambitie en daaruit volgende plannen en projecten met zich meebrengen. We implementeren een integrale communicatiestrategie die onze positionering versterkt via on- en offline communicatie om in contact te zijn met inwoners, ondernemers, partners en bezoekers. Zo zetten we stappen in het structureel meten van de effectiviteit van met name onze onlinecommunicatie en de mogelijkheden om doelgroepen passender te bereiken.