Programma 6 Bestuur en burgerzaken

Ambities 2026

Verbeteren van participatietrajecten en de samenwerking met de Weerter samenleving
We zetten participatie in om betrokkenheid en ideeën uit de samenleving verder te brengen, kwaliteit en draagvlak van beleid en uitvoering te vergroten en om een toegankelijker en beter samenwerkende gemeente te zijn. We laten mensen graag meedenken en op kleinschalig niveau willen we inwoners zeggenschap geven. Als hoeder van het algemeen belang is het gemeentebestuur voornamelijk aan zet om beslissingen te nemen.  

De participatieve ruimte bepalen we altijd aan de voorkant en we communiceren eerlijk en helder over verwachtingen en kaders. We kiezen voor een uniforme aanpak bij participatietrajecten, met ruimte voor maatwerk. We experimenteren met vormen en instrumenten die passen bij onze participatiedoelstellingen en zoeken aansluiting bij initiatieven die leven in de gemeenschap. 

In de komende jaren brengen we de basis op orde en investeren we in opleidingen voor medewerkers en kennisdeling. We evalueren participatietrajecten en zetten in op monitoring. Zo groeit ons beleid rondom participatie met ons optreden hierin en krijgt participatie een logische en solide plek in ons dagelijks werk voor en met de gemeenschap. 

In 2026 geven we verder vorm aan de acties uit het Beleidskader Participatie. We maken medewerkers vaardig in het opzetten van participatietrajecten. We sluiten actief aan bij ideeën en initiatieven uit de samenleving en brengen deze verder. We selecteren participatietrajecten waar we het echt anders doen. Tot slot peilen we met onze tweejaarlijkse enquête gevoelens, ervaringen en meningen in de Weerter samenleving.

Inwoners zijn weerbaarder
Onze samenleving verandert voortdurend en steeds sneller. De klassieke criminaliteitsvormen laten nog steeds een daling zien, maar verdwijnen niet en er komen nieuwe vormen van criminaliteit en overlast bij (cybercrime, criminele ondermijning). Het opsporen en aanpakken hiervan valt in toenemende mate onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Ook daar waar het gaat om het weerbaar maken van de inwoners tegen al deze verschillende vormen van onveiligheid. Hiervoor wordt samengewerkt met verschillende disciplines en partijen. Daarnaast wordt ingezet op versterking van de weerbaarheid en het voorkomen van slachtofferschap.

De dienstverlening sluit beter aan bij de inwoner van Weert en wordt doelmatiger uitgevoerd
In 2026 richten we ons op drie belangrijke speerpunten: verbetering van de dienstverlening, procesgericht werken en digitalisering. Gemeente Weert biedt goede dienstverlening aan en streeft ernaar deze kwaliteit te behouden en te verbeteren door te investeren op deze drie punten.
Een efficiënte, digitale afhandeling en de standaardisering van aanvragen geven ons ruimte voor het aanpakken van complexere vragen. Waar de digitale weg voor een inwoner niet voor de hand ligt of de omstandigheden erom vragen, zetten we in op persoonlijk contact. Dit zorgt ervoor dat inwoners snel en effectief geholpen worden, ook degenen die minder digitaal vaardig zijn.

Weert staat voor toegankelijke en gebruiksvriendelijke diensten en informatie. We gebruiken data om nog beter te sturen en betrekken de input van inwoners en ondernemers bij het verbeteren van de dienstverlening.

Procesgericht werken wordt een speerpunt in onze aanpak om onze efficiëntie verder te vergroten. In lijn met het vastgestelde dienstverleningsconcept verbeteren we in de eerste stappen minimaal 5 dienstverleningsprocessen. Hiermee bieden we in stappen onze inwoners een eenduidige en heldere dienstverlening. Daarbij zullen we waar mogelijk de kansen van digitalisering en de inzet van artificiële intelligentie optimaal benutten om nog beter in te spelen op de wensen en behoeften van onze inwoners. Met deze aanpak streven we naar meer efficiëntie in de processen, een transparante gemeente en uitbreiding en verbetering van de dienstverlening aan de hand van het dienstverleningsconcept.
Bij de aanpak houden we rekening met wetgeving en volgen we landelijke ontwikkelingen over de kanalen waarlangs we als gemeente diensten aanbieden, de eisen die aan digitalisering worden gesteld en de digitale toegankelijkheid. Dit doen we onder andere door te blijven investeren in de informatiehuishouding en -architectuur. Hierbij staat gebruiksgemak centraal en werken we voortdurend aan een veilige digitale omgeving. We hebben aandacht voor de digitale vaardigheden van de organisatie en zorgen voor de toegankelijkheid van onze dienstverlening. Technologieën volgen we en beoordelen we op bruikbaarheid en we staan stil bij de ethische aspecten van het gebruik hiervan.

Vergroten van het vertrouwen van de samenleving in het integer handelen van de (lokale) overheid 
Niet iedereen heeft evenveel vertrouwen in het integer handelen van de overheid. Voor de uitvoering van gemeentelijke taken is dit vertrouwen echter wel van essentieel belang. Lang niet alle oorzaken van een gebrek aan vertrouwen liggen binnen onze invloedssfeer. In Weert zetten we daarom in op wat we wél kunnen veranderen. We formuleren een meerjarenvisie op het gebied van integriteit en verbinden hieraan concrete acties en ondersteunen onze medewerkers bij de uitvoering hiervan. Zo worden onze medewerkers regelmatig geïnformeerd en getraind over integriteit in de volle breedte, hun signaalvaardigheid wordt vergroot en weerbaarheid wordt gestimuleerd. Daarnaast faciliteren wij de vertrouwenspersonen van de gemeente Weert, zodat zij medewerkers vanuit hun rol gedegen kunnen ondersteunen. En als het nodig is, vragen we experts om advies over integriteit en daaraan verbonden risico's en aandachtspunten.

Versterken van de herkenbaarheid van Weert en de ambities die we hebben, zowel binnen als buiten de organisatie    
We hebben een heldere positionering, waarin de groeiambitie van Weert wordt herkend. Dit is van belang, om partners, inwoners en werknemers aan ons te binden, zodat we onze opgaven gerealiseerd krijgen.
Concreet gaan we werken met een integrale communicatiestrategie. Extern moet dit onze positionering versterken, door inzet van on- en offlinecommunicatie. Denk daarbij ook aan de inzet van citymarketing, public affairs, regionale samenwerking, arbeidsmarktcommunicatie, evenementen etc. Daarbij staat de ontwikkeling van -met name digitale- communicatiemiddelen niet stil en moeten deze voldoen aan wet- en regelgeving voor wat betreft digitale veiligheid en toegankelijkheid. Ook vraagt ons pakket aan communicatiemiddelen voortdurend om doorontwikkeling en optimalisatie. Om adequaat met de juiste communicatie te kunnen inspelen op wat er speelt in de Weerter samenleving, is het belangrijk om inzicht te hebben in wat er leeft. Het is belangrijk om te kunnen meten of ingezette communicatie het juiste effect bij doelgroepen bereikt. We zetten extra stappen om dit structureel te kunnen monitoren en meten.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08