Programma 6 Bestuur en burgerzaken

Welke doelen en resultaten stellen we voor 2026 op weg naar 2030?

Doel

Resultaat

De dienstverlening sluit beter aan bij de inwoner van Weert en wordt doelmatiger uitgevoerd.

De inwoner tevredenheid stijgt met 0,5 ten opzichte van de nulmeting.

De telefonische bereikbaarheid is met 10% gestegen ten opzichte van 2025.

Implementatie van een nieuwe module bij burgerzaken.

Inwoners zijn weerbaarder.

Het netwerk van digitale wijkambassadeurs is actief.

Inwoners zijn bekend met de signalen van ondermijnende criminaliteit en weten waar ze signalen kunnen melden.

Verbeteren van participatietrajecten en de samenwerking met de Weerter samenleving.

Er hebben minstens vijf participatietrajecten plaatsgevonden in 2026 waar minimaal drie vormen van communicatie (online, fysiek, schriftelijk) zijn ingezet om een diverse groep inwoners te betrekken.

Er zijn in 2026 minstens drie initiatieven vanuit de samenleving (inwoners, organisaties en wijk- en dorpsraden) daadwerkelijk opgenomen in beleid of uitgevoerd.

In 2026 heeft ten minste 75% van de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor participatietrajecten een training gevolgd over de Weerter werkwijze omtrent participatie, en past deze aantoonbaar toe in hun werk.

Vergroten van het vertrouwen van de samenleving in het integer handelen van de (lokale) overheid.

De klachten over ambtelijk handelen zijn met 50% verminderd ten opzichte van 2025.

De klachten over dienstverlening zijn met 10% verminderd ten opzichte van 2025.

Versterken van de herkenbaarheid van Weert en de ambities die we hebben, zowel binnen als buiten.

Weert wordt door inwoners, ondernemers, bezoekers en medewerkers (h)erkend als centrumstad in ontwikkeling.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08