Programma 5 Goed ontsloten en verweven met de regio

Ambities 2026

Optimale verbinding met de steden en campussen in de regio en binnen Weert zelf
Weert is onderdeel van het Daily Urban System van de Brainportregio en speelt een belangrijke rol in de regionale verbindingen tussen wonen, werken en leren. We investeren gericht in hoogwaardige verbindingen naar steden zoals Eindhoven, Venlo, Roermond en Antwerpen, via spoor, weg en fietsinfrastructuur.
Binnen de stad verbeteren we de verbindingen tussen wijken, voorzieningen en economische clusters, zodat inwoners zich veilig en snel kunnen verplaatsen. De mobiliteitsopgaven worden integraal verbonden aan woningbouw, economische ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit. Daarmee versterken we de regionale aantrekkelijkheid van Weert als leefstad en economische partner in Zuidoost-Nederland.

Behoud en het versterken van voorzieningen met een regionaal verzorgingsgebied.
Naast de maatschappelijke voorzieningen hebben we als centrumstad ook strategische voorzieningen, waar niet alleen onze eigen inwoners maar ook mensen van (ver) buiten onze gemeente gebruik van maken. Ons verzorgingsgebied strekt zich uit van Midden-Limburg tot Zuidoost-Brabant en Vlaanderen en omvat ongeveer 150.000 inwoners. In 2026 zullen we verder verkennen welke strategische voorzieningen passend zijn, gelet op de centrumfunctie van Weert en onze groeiambitie.

Samenwerking in de regio is passend georganiseerd
Naast het fysiek goed verbonden zijn met de regio wil Weert als centrumstad van Midden-Limburg blijvend investeren in de regio. Regio’s worden in Nederland steeds belangrijker om de uitvoeringskracht van gemeenten op peil te houden en om het beleid aan te laten sluiten bij de samenleving. De Rijksoverheid wil met bepaalde regio’s in Nederland – waaronder Midden-Limburg – een langjarige samenwerking aangaan, via het proces ‘Elke Regio Telt’. Bepaalde economische, sociale en ruimtelijke opgaven kunnen alleen opgelost worden op regionale schaal.

Samen met de regio wordt gewerkt aan het voorzien van een sterk regionaal woningaanbod, investeren in de bereikbaarheid van de regio, afstemmen van de programmering werklocaties en afstemmen van het regionaal aanbod van voorzieningen. Dit doen we onder andere door gezamenlijke inkoop van zorg en ondersteuning, op samenwerking gerichte innovatietrajecten, het opzetten van nieuwe business cases, uitwisseling van waardevolle kennis, het gezamenlijk verkrijgen van subsidies of het gezamenlijk inzetten van personeel.   
De focus wordt gelegd op samenwerking in de regio Midden-Limburg, Noord-Limburg, onze Belgische en Brabantse buurgemeenten en de Euregio Rijn-Maas-Noord binnen bestaande samenwerkingsverbanden. Bovendien wordt de focus nadrukkelijk gelegd op de verhouding met het Rijk en de provincie Limburg.  

Regiodeal  
Midden-Limburg heeft uit de vijfde tranche Regio Deal een bedrag van € 20 miljoen toegekend gekregen. De provincie Limburg en de zeven Midden-Limburgse gemeenten staan samen garant voor minimaal eenzelfde bedrag waarmee de komende jaren ten minste € 40 miljoen beschikbaar komt voor investeringen in de brede welvaart in onze regio. De Regiodeal Midden-Limburg wordt ingezet voor een meerjarig uitvoeringsprogramma op de thema's Leefbaarheid, Landschap & Klimaatadaptatie en Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt. De zeven gemeenten Midden-Limburg, de Provincie Limburg, het Waterschap en een samenwerkingscoalitie van ruim 40 maatschappelijke partners werken samen aan de verbetering van de brede welvaart in Midden-Limburg.
In 2026 zal het Regiodeal bureau volledig operationeel zijn, zowel de bemensing als de locatie. Verder zal in 2026 het merendeel van het Uitvoeringsprogramma starten met de uitvoering.
De projecten die worden bekostigd met de Regio Deal worden inzichtelijk gemaakt aan de gemeenteraad.

Sommige samenwerkingsverbanden zijn strategisch, andere juist weer heel praktisch van aard. Per thema kiezen we de juiste schaal en partners. Onze rol in de samenwerkingsverbanden kan verschillen. Het blijft van belang om de samenwerkingsverbanden periodiek tegen het licht te houden en ook stop te zetten als het oorspronkelijke doel niet langer wordt gediend of al is bereikt. 

Versterken van de herkenbaarheid van Weert en de ambities die we hebben, zowel binnen als buiten de organisatie.  
De ingezette koers op groei vanuit eigenheid, vraagt om méér dan fysieke aanpassingen, zoals de bouw van woningen en extra voorzieningen, maar ook om sport, cultuur en zorg dat passend is en mee-ontwikkelt. Dit vergt een gemeente die vanuit een duidelijk profiel proactief, integraal en transparant communiceert om de Weerter samenleving in deze ontwikkelingen mee te nemen.
Dit is van belang, om partners, inwoners en werknemers aan ons te binden, zodat we onze opgaven gerealiseerd krijgen.

Concreet gaan we werken met een integrale communicatiestrategie. Extern moet dit onze positionering versterken, door inzet van on- en offlinecommunicatie. Denk daarbij ook aan de inzet van citymarketing, public affairs, regionale samenwerking, arbeidsmarktcommunicatie, evenementen etc. Daarbij staat de ontwikkeling van -met name digitale- communicatiemiddelen niet stil en moeten deze voldoen aan wet- en regelgeving voor wat betreft digitale veiligheid en toegankelijkheid. Ook vraagt ons pakket aan communicatiemiddelen voortdurend om doorontwikkeling en optimalisatie. Om adequaat met de juiste communicatie te kunnen inspelen op wat er speelt in de Weerter samenleving, is het belangrijk om inzicht te hebben in wat er leeft. Het is belangrijk om te kunnen meten of ingezette communicatie het juiste effect bij doelgroepen bereikt. We zetten extra stappen om dit structureel te kunnen monitoren en meten.

Het aandeel fossiele energiebehoefte ten behoeve van bereikbaarheid is significant gereduceerd.
Weert groeit en verandert. In 2026 zetten we stappen om onze bereikbaarheid toekomstbestendig te houden. Niet door te verbieden of te ontmoedigen, maar door het aanbieden van aantrekkelijke alternatieven. We kiezen voor een positieve benadering, waarin inwoners, bezoekers en ondernemers zelf ervaren dat andere vormen van mobiliteit soms sneller, gezonder of eenvoudiger zijn.

De auto blijft een belangrijk onderdeel van het Weerter mobiliteitssysteem. Het centrum, de wijken en de dorpen, blijven goed bereikbaar per auto en parkeren blijft toegankelijk. Maar we investeren tegelijkertijd actief in het stimuleren van alternatieven: goed openbaar vervoer, comfortabele fietsvoorzieningen, aantrekkelijke wandelroutes en het gebruik van hubs voor slimme overstappen.
Via de werkgeversaanpak van Midden Limburg Bereikbaar stimuleren we het gebruik van OV en de fiets voor woon-werkverkeer. Hierbij worden medewerkers en werkgevers ondersteund met maatwerkoplossingen, campagnes en faciliteiten.

Een goed voorbeeld van hoe het wel kan, is de samenwerking met Trespa, dat in 2024 landelijke erkenning kreeg met de Zo Werkt Het Award (Groene Meters). Deze samenwerking tussen provincies Noord-Brabant en Limburg, Connexxion, Trespa en de gemeente Weert laat zien dat een gezamenlijke aanpak leidt tot werkelijke verandering, zonder dat de mobiliteitsvrijheid onder druk komt te staan.

Tegelijkertijd bouwen we door aan een netwerk van laadinfrastructuur, zodat wie kiest voor elektrisch rijden, ook de juiste voorzieningen vindt. In nieuwe ontwikkelingen zorgen we dat parkeren is voorbereid op toekomstige wensen en gedrag.

We dragen bij aan het verminderen van de fossiele energiebehoefte in mobiliteit door te verleiden, stimuleren en ondersteunen – zonder rigide sturing. Zo blijft Weert een stad waar alle vervoerswijzen welkom zijn, maar waarin alternatieven vanzelfsprekender worden.

Toegankelijker en veiliger mobiliteitssysteem voor iedereen
Om in 2030 iedereen toegang te bieden tot een verkeersveilig mobiliteitssysteem, zetten we in op het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers, met bijzondere aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers (zoals fietsers). Ons beleid focust op het vergroten van de ruimte voor fietsers en voetgangers, het aanpakken van onveilige straten en het oplossen van knelpunten op het hoofdwegennet. 

Het Mobiliteitsplan Weert 2030 dient als fundament voor deze initiatieven en sluit aan bij het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We stappen over van een reactieve naar een proactieve, risicogestuurde benadering voor de aanpak van verkeersonveilige situaties. 

Daarnaast wordt in samenwerking met uitvoeringspartner 'Midden Limburg Bereikbaar' gewerkt aan het programma ‘Doortrappen’, dat als doel heeft senioren veilig en langer te laten fietsen. Tevens wordt binnen het Platform A2 de haalbaarheid van de Doortraproute Weert-Eindhoven onderzocht en worden verkeersonveilige wegvakken en kruispunten in kaart gebracht. Ook is er een verhoogde focus op het stimuleren en faciliteren van het gebruik van e-deelmobiliteit, zoals e-deelauto's en e-deelfietsen, wat bijdraagt aan een bredere toegankelijkheid van mobiliteit. 

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08