Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Het is verplicht om met name de risico's te vermelden, die de financiële positie van de gemeente kunnen beïnvloeden. In onderstaande inventarisatie van deze risico's wordt daarop uitgebreid ingegaan.

Diverse risico's keren jaarlijks terug, zoals bijvoorbeeld:

  • Grondexploitaties (zie hiervoor de afzonderlijke paragraaf Grondbeleid). De risico's zijn op basis van de laatste inzichten afgedekt door middel van de reserve risicobuffer grondexploitatie en voorzieningen, maar er blijft een restrisico bestaan;
  • (Exploitatie) vastgoed;
  • Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
  • Het inkomensdeel van de Wet Werk en Bijstand;
  • Parkeeropbrengsten;
  • Ontwikkeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.

Bij de inventarisatie van de risico's zijn 208 (begroting 2025: 209; jaarrekening 2024: 210) risico's geïdentificeerd. In de tabel op de volgende pagina's zijn de 10 voor onze gemeente grootste financiële risico's opgenomen. In de kolom I/S wordt aangegeven of het risico structureel (S) of incidenteel (I) van aard is.

Ris.nr.

Proces

Beschrijving risico

Categorie

Oorzaak risico

Gevolgen risico

I/S

Genomen beheersmaatregelen

Bedrag

1

R.R2.7

Grondexploitatie woningbouwprojecten

Onzekerheid over opbrengsten en kosten als gevolg van de lange doorlooptijd en projectspecifieke risico's.

Financieel risico

De druk op de woningmarkt zorgt onder meer voor een stijging van de kosten voor bouw- en woonrijp maken en de bouwkosten van de woningen. Door de lange looptijd van een grondexploitatie is de afzetbaarheid van bouwkavels op lange termijn moeilijk voorspelbaar. Daarnaast kunnen onder andere ontwikkelingen op het gebied van stikstof en netcongestie een invloed hebben op het resultaat.

Negatieve invloed op de opbrengsten, verhoging van kosten of vertraging.

S

Ten aanzien van de prijsontwikkeling wordt met regelmaat de regionale markt onderzocht. De gehanteerde prijzen worden daar goed op afgestemd. Er is een risicobuffer bouwgrondexploitaties.

4.400.000

2

R.R2.8

Grondexploitatie bedrijventerreinen

Onzekerheid over opbrengsten en kosten als gevolg van lange doorlooptijd en project specifieke risico's.

Financieel risico

De opleving in de bouw zorgt voor een opstuwend effect in de kosten voor bouw-en woonrijp maken van bouwgrond. Tevens zorgt de lange looptijd van een grondexploitatie dat de afzet van bouwkavels moeilijk voorspelbaar is.Daarnaast kunnen onder andere ontwikkelingen op het gebied van stikstof en netcongestie een invloed hebben op het resultaat.

Negatieve invloed op de opbrengsten, verhoging van kosten of vertraging.

S

Ten aanzien van de prijsontwikkeling wordt met regelmaat de regionale markt onderzocht. De gehanteerde prijzen worden daar goed op afgestemd. Er is een risicobuffer bouwgrondexploitaties.

4.300.000

3

R.K5.16

Privacy

Privacy, datalek: Het in verkeerde handen vallen van (privacy) gevoelige informatie/ persoonsgegevens

Juridisch/aansprakelijkheids risico

Menselijke fout, hack, niet-versleutelde info versturen, onbeveiligde mail

Het in verkeerde handen vallen van tot de persoon herleidbare gegevens, bestuurlijke boete (AP)
Imagoschade

S

Autorisaties beperken/gegevens en toegang beveiligen/bewustheid organisatie Privacy door PO
Privacybeleid opgesteld, hierin zit ook een werkwijze om schade de reduceren na voorval.

1.200.000

4

R.K2.24

Jeugdhulp en Wmo

Cliëntenaantallen en/of zorgzwaarte stijgen harder dan waarmee in de begroting rekening is gehouden

Financieel risico

De begroting is gebaseerd op de laatste prognoses. Daadwerkelijke cliëntenaantallen en zorgzwaarte kunnen hiervan afwijken.

Hogere uitgaven Jeugdhulp en Wmo

S

* Cliëntenaantallen, gemiddelde kosten en uitgaven worden gemonitord zodat snel kan worden geanticipeerd op nieuwe ontwikkelingen.
* Investeren in innovatie en transformatie, met als doel de groei van de afgelopen jaren te dempen.


1.000.000

5

R.K5.13

ICT

Uitval van systemen en/of netwerk

IT risico

Systemen of het netwerk zijn niet toegankelijk voor de medewerkers door bijvoorbeeld cyberaanvallen, uitval netwerk etc.
We hebben geen cyberverzekering meer vanaf 1-1-2023!

* Medewerkers kunnen hun werk niet verrichten. Efficiencyloss.
* Dienstverlening aan burgers kan niet of niet tijdig plaatsvinden. * PRIVACY: Kans op een datalek: als (persoons)gegevens definitief verloren gaan.

I

ICT is uitbesteed via ICT Noord- en Midden Limburg (ICT NML).
Er is een regionaal Ciso overleg;
Er komt een siem/soc in 2023 bij ICT NML
Escalaties landen bij ono ter verbetering dienstverlening

900.000

6

R.K2.28

Jeugdhulp en Wmo

Continuïteitsrisico's bij gecontracteerde aanbieders.

Financieel risico

Financiële problemen bij een aanbieder die zorgcontinuïteit in het gevaar kunnen brengen.

Bij een dreigend faillissement van een aanbieder Jeugdhulp bestaat de mogelijkheid dat gemeenten financieel moeten bijdragen teneinde zorgcontinuïteit te behouden als er sprake is van een cruciale jeugdzorgaanbieder.
Bij een daadwerkelijk faillissement moeten cliënten een nieuwe indicatie ontvangen voor een andere aanbieder en krijgen zij (mogelijk) te maken met een andere begeleider.

S

In de aanbesteding zijn eisen gesteld voor een goede financiële positie van een aanbieder. Aanbieders moeten continuïteitsrisico's melden aan gemeente. Er zijn afspraken over overdracht van cliënten en waarborging van continuïteit ondersteuning. Gemeente monitort jaarrekeninggegevens van aanbieders en voert gesprekken. Landelijk is er het 'convenant bevorderen continuïteit jeugdhulp'.

600.000

7

R.R1.11

Inkoop en aanbestedingen

Budget ontoereikend

Financieel risico

1. Schaarste aan arbeid, met name vakmensen
2. Hogere risico's in de uitvoering door klimaatverandering

Kosten hoger

I

1. Marktonderzoek naar prijsniveau voor afloop van contracten. Resultaten van dat onderzoek aankondigen in de kadernota en verankeren in de begroting voor de in het komende jaar aflopende contracten. 2. Marktconsultatie voorafgaand aan aanbestedingstrajecten

500.000

8

R.K3.39

beschermd wonen en maatschappelijke opvang

onzekerheid ontwikkeling beschikbare middelen

Financieel risico

invoering objectief verdeelmodel en/of veranderen van de totale beschikbare middelen voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang

het regionaal positief saldo wordt lager waardoor er minder wordt verdeeld naar de gemeente Weert

S

landelijke ontwikkelingen worden gevolgd

500.000

9

R.K3.34

Wmo

Uitgaven clientenaantallen en zorgzwaarte stijgen harder dan waarin de begroting rekening mee is gehouden

Financieel risico

In de begroting is rekening gehouden met een stabilisatie van het cliëntenaantal/zorgzwaarte. Na een kleine groei bij begeleiding en Hulp bij Huishouden (HBH). Deze aannames kennen een ruime mate van onzekerheid. Een van de onzekerheden is een mogelijke vraag naar een vorm van meer intensieve begeleiding (tussen Wmo begeleiding en Beschermd wonen in) met hogere kosten per client.

Hogere uitgaven Wmo

S

* Cliëntenaantallen en uitgaven worden gemonitord zodat snel kan worden geanticipeerd op nieuwe ontwikkelingen.
* Investeren in innovatie en transformatie/lokale sociale basis, met als doel de groei te dempen.
* Bij nieuwe verwerving worden mogelijkheden kostenbesparingen zoveel mogelijk benut.

475.000

10

R.K2.31

Verbonden partij VRLN

Continuïteitsrisico bij verbonden partij

Financieel risico

De impact van de uitvoering van wettelijke taken op de GGD organisatie is erg hoog. Dit geeft een druk op het personeel en daarmee op de financiële middelen.

De gemeentelijke bijdrage gaat omhoog om de uitvoering van taken te kunnen waarborgen.

S

Het versterkingsplan GGD is door de gemeenteraad goedgekeurd op 25 juni 2025. Onderdeel is dat er elk kwartaal gemonitord wordt op de voortgang zodat deze bewaakt kan worden.

400.000

Totaal

€ 14.275.000

In de voorgaande tabel zijn de risico's opgenomen die corresponderen met de nummers in de onderstaande grafiek.

Kans van optreden

Financiële impact

Klasse

Frequentie

Klasse

Financieel gevolg

1

≤ 1 keer per 10 jaren

1

€ 0- € 10.000

2

1 keer per 5-10 jaren

2

€ 10.000 - € 40.000

3

1 keer per 2-5 jaren

3

€ 40.000 - € 100.000

4

1 keer per 1-2 jaren

4

€ 100.000 - € 200.000

5

≥ 1 keer per jaar

5

meer dan € 200.000

Naast de 10 grootste financiële risico's is er sprake van overige risico's die opgeteld een financieel risico vormen van € 4.745.000 (begroting 2025: € 4.105.000; jaarrekening 2024: € 4.695.000). Het totaal benodigde weerstandsvermogen (dit is het totale bedrag aan financiële risico's) bedraagt daarmee € 19.020.000 (begroting 2025: € 16.730.000; jaarrekening 2024:
€ 18.970.000).

In vergelijking met de risico-inventarisatie, die is weergegeven in de jaarrekening 2024 (dit betreft de laatste meting voorafgaande aan de meting in de begroting 2026), is er per saldo sprake van een afname van het aantal risico's van 2 en een toename in het bedrag van € 50.000. Deze financiële toename komt voort uit verschuivingen in de overige risico's.

In de 10 grootste risico's (top 10) hebben ten opzichte van de jaarrekening 2024 geen mutaties
plaatsgevonden. In de onderstaande grafiek is de ontwikkeling van het benodigde weerstandsvermogen in de tijd in beeld gebracht. Opvallend is het gegeven dat het benodigde weerstandsvermogen door de jaren heen is afgenomen, zij het met plussen en minnen. Dit is het gevolg van het gegeven dat de organisatie steeds beter in staat haar risico's goed op waarde in te schatten.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08