Programma 2 Iedereen doet mee
PR02 Iedereen doet mee | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Verschil 2026 - 2025 | |
Lasten | |||||
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.423 | 644 | 674 | 30 | |
Jeugdhulp begeleiding | 4.099 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugd behandeling GGZ zonder verblij | 4.401 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 802 | 0 | 0 | 0 | |
Gesloten plaatsing | 521 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugdhulp dagbesteding | 2.390 | 0 | 0 | 0 | |
Gezinsgericht | 99 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugdhulp met verblijf overig | 1.899 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugdhulp behandeling | 669 | 0 | 0 | 0 | |
Pleegzorg | 907 | 0 | 0 | 0 | |
T42 | Onderwijshuisvesting | 2.019 | 2.540 | 2.089 | -451 |
T43 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 3.581 | 4.220 | 3.948 | -272 |
T51 | Sportbeleid en activering | 705 | 1.031 | 887 | -144 |
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | 12.412 | 9.538 | 9.320 | -218 |
T621 | Toegang en eerstelijnsvoorz. WMO | 1.937 | 1.960 | 1.986 | 26 |
T622 | Toegang en eerstelijnsvoorz. jeugd | 1.939 | 1.925 | 1.936 | 11 |
T623 | Toegang en eerstelijnsvoorz. integra | 54 | 56 | 59 | 3 |
T63 | Inkomensregelingen | 25.617 | 26.272 | 26.926 | 654 |
T64 | Begeleide participatie | 8.844 | 8.258 | 8.333 | 75 |
T65 | Arbeidsparticipatie | 3.482 | 5.363 | 3.927 | -1.436 |
T660 | Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | 0 | 1.925 | 2.192 | 267 |
T6711 | Huishoudelijke hulp (WMO) | 5.756 | 6.150 | 6.733 | 583 |
T6712 | Begeleiding (WMO) | 5.754 | 6.000 | 5.520 | -480 |
T6751 | Jeugdhulp ambulant lokaal | 0 | 1.303 | 1.437 | 134 |
T6752 | Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 9.625 | 11.873 | 2.248 |
T6753 | Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 162 | 187 | 25 |
T6762 | Jeugdhulp met verblijf regionaal | 0 | 3.930 | 4.219 | 289 |
T6763 | Jeugdhulp met verblijf landelijk | 0 | 162 | 188 | 26 |
T6791 | PGB Wmo | 0 | 350 | 371 | 21 |
T6792 | PGB Jeugd | 0 | 625 | 545 | -80 |
T6811 | Beschermd wonen (Wmo) | 54 | 553 | 186 | -367 |
T6812 | chapp- en vrouwenopvang (WMO) | 95 | 138 | 176 | 38 |
T6821 | Jeugdbescherming | 1.221 | 1.315 | 1.197 | -118 |
T6822 | Jeugdreclassering | 106 | 86 | 103 | 17 |
T691 | Coördinatie en beleid Wmo | 0 | 158 | 161 | 3 |
T692 | Coördinatie en beleid Jeugd | 0 | 174 | 177 | 3 |
T71 | Volksgezondheid | 2.840 | 3.002 | 3.351 | 349 |
Totaal lasten | 94.626 | 97.465 | 98.701 | 1.236 | |
Baten | |||||
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 135 | 65 | 72 | 7 | |
T42 | Onderwijshuisvesting | 273 | 282 | 286 | 4 |
T43 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.995 | 2.381 | 1.794 | -587 |
T51 | Sportbeleid en activering | 425 | 373 | 319 | -54 |
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | 12.907 | 1.889 | 1.250 | -639 |
T622 | Toegang en eerstelijnsvoorz. jeugd | 13 | 0 | 0 | 0 |
T63 | Inkomensregelingen | 18.299 | 18.028 | 18.450 | 422 |
T65 | Arbeidsparticipatie | 1.238 | 2.253 | 1.091 | -1.162 |
T6711 | Huishoudelijke hulp (WMO) | 467 | 450 | 471 | 21 |
T6712 | Begeleiding (WMO) | -36 | 0 | 0 | 0 |
T6811 | Beschermd wonen (Wmo) | 4.689 | 3.825 | 3.048 | -777 |
T6821 | Jeugdbescherming | 1 | 0 | 0 | 0 |
T71 | Volksgezondheid | 482 | 341 | 229 | -112 |
Totaal baten | 40.888 | 29.887 | 27.010 | -2.877 | |
Totaal saldo van baten en lasten | 53.740 | 67.579 | 71.690 | 4.111 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2026 en 2025 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten. | |||
TV | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|
T42 | In 2025 is € 178.475 beschikbaar gesteld voor een bestuursopdracht huisvestingsplan voortgezet onderwijs in Weert. Het bedrag wordt ten laste van het beschikbare bedrag voor voorzieningenstructuur gebracht (vetgedrukte prioriteit). Daardoor is dit een budgettair neutraal voordeel. | 178 | |
T42 | In de begroting voor 2025 is via een prioriteit (45) een bedrag van € 200.000 beschikbaar gesteld in het jaar 2025 voor een onderzoek naar een Techniek Campus Weerterland. | 200 | |
T43 | Ten behoeve van onderwijsachterstanden is het restant van de bijdrage van het Rijk van het jaar 2024 beschikbaar voor het jaar 2025. Omdat de genoemde mutatie zowel een baat (Rijksbijdrage) als last (uitgaven gemeente) betreft is dit budgettair neutraal. | 528 | 528 |
T43 | Op basis van de conceptbegroting 2026 van Omnibuzz (raadsbehandeling juni 2025) zijn de ramingen van de lasten geactualiseerd. Bij het leerlingenvervoer is vastgesteld dat de btw als kostprijsverhogend element moet worden meegenomen. Doordat in eerdere ramingen geen rekening is gehouden met dit btw-component, stijgen de lasten. | 207 | |
T51 | Voor de ondersteuning van Weerter sportverenigingen was op basis van een prioriteit (16) in de jaren 2023 tot en met 2025 € 100.000 beschikbaar. | 100 | |
T61 | Door loon- en prijsontwikkelingen van subsidies aan (professionele) instellingen (AMW, Punt Welzijn, Zelfregie NL en Bureau Andersom) stijgen de lasten. | 360 | |
T61 | De gemeente Weert is penvoerder voor het plan Samenhang Jeugdhulp en Onderwijs Midden-Limburg 2024-2025. Namens deze gemeenten is een subsidie via BEL (Bovenregionaal Expertisecentrum Limburg) aangevraagd ter uitvoering van het plan om het onderwijs voor elk kind passend te maken en de Jeugdhulp meer integraal te laten werken om zodoende de kwaliteit te verbeteren. De middelen voor de 2e fase zijn voorlopig alleen voorzien het jaar 2025. De mutatie betreft zowel een baat als een last waardoor dit een neutraal budgettair effect heeft. | 150 | 150 |
T61 | De Herstelhuizen in Midden- en Noord-Limburg zijn samengevoegd, subsidiëring ervan loopt met ingang van 2026 volledig via de gemeente Horst aan de Maas. Omdat de subsidieverlening tot en met 2025 door de gemeente Weert voor Herstelhuis Midden-Limburg volledig bij de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) werd gedeclareerd vervallen met ingang van 2026 zowel de lasten (subsidie) als de baten (declaratie). | 250 | 250 |
T63 | Wegens een hogere instroom en verhoogde loonkostensubsidietarieven (LKS) voor Beschut Werk (100% van de loonkosten) nemen de lasten in 2026 met € 215.000 toe. | 215 | |
T63 | Het aantal bijstandsgerechtigden is in januari 2025 gestegen tot 854. Naar verwachting zal dit aantal de komende periode verder toenemen. Belangrijke oorzaken zijn onder andere de aanhoudend hoge taakstelling voor statushouders voor de gemeente Weert en de instroom van kwetsbare jongeren en statushouders die niet direct bemiddelbaar zijn op de arbeidsmarkt. In het bijzonder gaat het om een groeiende groep die niet direct bemiddelbaar zijn en intensieve begeleiding nodig hebben. Als gevolg hiervan ligt de instroom in de bijstand momenteel hoger dan de uitstroom. | 271 | |
T63 | Het BUIG-budget (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten), bedoeld voor de financiering van uitkeringen, wordt jaarlijks vastgesteld door het Rijk. Op 1 oktober 2024 zijn de voorlopige budgetten bekendgemaakt. In de gemeentelijke begroting is besloten om € 500.000 meer aan baten op te nemen dan het voorlopige rijksbudget. Deze keuze sluit aan bij de verwachte toename van uitkeringskosten. | 500 | |
T64 | De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling de Risse valt lager uit als gevolg van een lagere Wsw-bijdrage 2026 vanuit het Rijk. Deze lagere bijdrage vloeit voort uit het feit dat de definitieve bijdrage Wsw voor 2026 pas vastgesteld zal worden in de meicirculaire van dat jaar. In lijn met eerdere jaren zal deze bijdrage naar verwachting in de komende circulaires nog verhoogd worden. | 107 | |
T64 | In het kader van de meicirculaire 2025 zijn zowel een rijksbijdrage als een impulsbudget voor de sociale infrastructuur beschikbaar gesteld. De Risse zal zorgdragen voor de uitvoering van beide zaken. | 178 | |
T621 | Op basis van de conceptbegroting 2026 van de MGR (raadsbehandeling juni 2025) zijn de ramingen voor de hiermee samenhangende lasten en baten geactualiseerd. De grootste mutatie betreft de daling van het aandeel van de gemeente Weert in het positieve saldo. Dit wordt veroorzaakt door aanpassing van de verdeelsleutel, die voor onze gemeente nadelig uitpakt. Hierop is financieel al vroegtijdig in de gemeentelijke begroting geanticipeerd, waardoor het budgettaire effect beperkt is. | 721 | 788 |
T660 T6711T6712T6791 | De ramingen voor de taakvelden binnen de WMO worden gezamenlijk toegelicht vanwege de onderlinge samenhang van deze posten. Voor het begrotingsjaar 2026 zijn de ramingen zo realistisch mogelijk opgesteld, op basis van de meest recente prognoses en voorlopige indexaties voor 2025. | 371 | |
T6751 | De ramingen op de taakvelden voor jeugdzorg worden gezamenlijk toegelicht vanwege de samenhang van deze posten. De grootste bijstelling wordt veroorzaakt door de verwachte impact van de nieuwe aanbestedingen 2026 voor ambulante jeugdhulp en wonen. In de nieuwe tariefstelling moet enerzijds rekening gehouden worden met de AMvB reële prijs, waardoor nieuwe kostprijselementen zijn toegevoegd. Anderzijds zijn kostenstijgingen als gevolg van loon- en prijsindexatie in de huidige tarieven onvoldoende vertaald. Ook bij integrale crisishulp jeugd is aanpassing van de raming als gevolg van de AMvB reële prijs aan de orde. | 2.543 | |
T71 | Op basis van de ontwerpbegroting 2026 van Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), welke apart is voorgelegd aan de raad, is de bijdrage voor de gemeente Weert bijgesteld. De stijging wordt, naast reguliere indexering, met name veroorzaakt door de gefaseerde ingroei van het versterkingsplan van Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD). | 396 | |
Kapitaallasten (zie algemene toelichting) | 155 | ||
Personele lasten (zie algemene toelichting) | 337 | ||
Vastgoed (zie paragraaf vastgoed) | 329 | ||
Overige | 752 | ||
Totaal | 3.227 | 7.338 | |
Saldo | 4.111 | ||
De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect. |