FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 2 Iedereen doet mee

PR02 Iedereen doet mee

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Verschil    2026 - 2025

Lasten

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

2.423

644

674

30

Jeugdhulp begeleiding

4.099

0

0

0

Jeugd behandeling GGZ zonder verblij

4.401

0

0

0

Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

802

0

0

0

Gesloten plaatsing

521

0

0

0

Jeugdhulp dagbesteding

2.390

0

0

0

Gezinsgericht

99

0

0

0

Jeugdhulp met verblijf overig

1.899

0

0

0

Jeugdhulp behandeling

669

0

0

0

Pleegzorg

907

0

0

0

T42

Onderwijshuisvesting

2.019

2.540

2.089

-451

T43

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

3.581

4.220

3.948

-272

T51

Sportbeleid en activering

705

1.031

887

-144

T61

Samenkracht en burgerparticipatie

12.412

9.538

9.320

-218

T621

Toegang en eerstelijnsvoorz. WMO

1.937

1.960

1.986

26

T622

Toegang en eerstelijnsvoorz. jeugd

1.939

1.925

1.936

11

T623

Toegang en eerstelijnsvoorz. integra

54

56

59

3

T63

Inkomensregelingen

25.617

26.272

26.926

654

T64

Begeleide participatie

8.844

8.258

8.333

75

T65

Arbeidsparticipatie

3.482

5.363

3.927

-1.436

T660

Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

0

1.925

2.192

267

T6711

Huishoudelijke hulp (WMO)

5.756

6.150

6.733

583

T6712

Begeleiding (WMO)

5.754

6.000

5.520

-480

T6751

Jeugdhulp ambulant lokaal

0

1.303

1.437

134

T6752

Jeugdhulp ambulant regionaal

0

9.625

11.873

2.248

T6753

Jeugdhulp ambulant landelijk

0

162

187

25

T6762

Jeugdhulp met verblijf regionaal

0

3.930

4.219

289

T6763

Jeugdhulp met verblijf landelijk

0

162

188

26

T6791

PGB Wmo

0

350

371

21

T6792

PGB Jeugd

0

625

545

-80

T6811

Beschermd wonen (Wmo)

54

553

186

-367

T6812

chapp- en vrouwenopvang (WMO)

95

138

176

38

T6821

Jeugdbescherming

1.221

1.315

1.197

-118

T6822

Jeugdreclassering

106

86

103

17

T691

Coördinatie en beleid Wmo

0

158

161

3

T692

Coördinatie en beleid Jeugd

0

174

177

3

T71

Volksgezondheid

2.840

3.002

3.351

349

Totaal lasten

94.626

97.465

98.701

1.236

Baten

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

135

65

72

7

T42

Onderwijshuisvesting

273

282

286

4

T43

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

1.995

2.381

1.794

-587

T51

Sportbeleid en activering

425

373

319

-54

T61

Samenkracht en burgerparticipatie

12.907

1.889

1.250

-639

T622

Toegang en eerstelijnsvoorz. jeugd

13

0

0

0

T63

Inkomensregelingen

18.299

18.028

18.450

422

T65

Arbeidsparticipatie

1.238

2.253

1.091

-1.162

T6711

Huishoudelijke hulp (WMO)

467

450

471

21

T6712

Begeleiding (WMO)

-36

0

0

0

T6811

Beschermd wonen (Wmo)

4.689

3.825

3.048

-777

T6821

Jeugdbescherming

1

0

0

0

T71

Volksgezondheid

482

341

229

-112

Totaal baten

40.888

29.887

27.010

-2.877

Totaal saldo van baten en lasten

53.740

67.579

71.690

4.111

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2026 en 2025 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T42

In 2025 is € 178.475 beschikbaar gesteld voor een bestuursopdracht huisvestingsplan voortgezet onderwijs in Weert. Het bedrag wordt ten laste van het beschikbare bedrag voor voorzieningenstructuur gebracht (vetgedrukte prioriteit). Daardoor is dit een budgettair neutraal voordeel.

178

T42

In de begroting voor 2025 is via een prioriteit (45) een bedrag van € 200.000 beschikbaar gesteld in het jaar 2025 voor een onderzoek naar een Techniek Campus Weerterland.

200

T43

Ten behoeve van onderwijsachterstanden is het restant van de bijdrage van het Rijk van het jaar 2024 beschikbaar voor het jaar 2025. Omdat de genoemde mutatie zowel een baat (Rijksbijdrage) als last (uitgaven gemeente) betreft is dit budgettair neutraal.

528

528

T43

Op basis van de conceptbegroting 2026 van Omnibuzz (raadsbehandeling juni 2025) zijn de ramingen van de lasten geactualiseerd. Bij het leerlingenvervoer is vastgesteld dat de btw als kostprijsverhogend element moet worden meegenomen. Doordat in eerdere ramingen geen rekening is gehouden met dit btw-component, stijgen de lasten.

207

T51

Voor de ondersteuning van Weerter sportverenigingen was op basis van een prioriteit (16) in de jaren 2023 tot en met 2025 € 100.000 beschikbaar.

100

T61

Door loon- en prijsontwikkelingen van subsidies aan (professionele) instellingen (AMW, Punt Welzijn, Zelfregie NL en Bureau Andersom) stijgen de lasten.

360

T61

De gemeente Weert is penvoerder voor het plan Samenhang Jeugdhulp en Onderwijs Midden-Limburg 2024-2025. Namens deze gemeenten is een subsidie via BEL (Bovenregionaal Expertisecentrum Limburg) aangevraagd ter uitvoering van het plan om het onderwijs voor elk kind passend te maken en de Jeugdhulp meer integraal te laten werken om zodoende de kwaliteit te verbeteren. De middelen voor de 2e fase zijn voorlopig alleen voorzien het jaar 2025. De mutatie betreft zowel een baat als een last waardoor dit een neutraal budgettair effect heeft.

150

150

T61

De Herstelhuizen in Midden- en Noord-Limburg zijn samengevoegd, subsidiëring ervan loopt met ingang van 2026 volledig via de gemeente Horst aan de Maas. Omdat de subsidieverlening tot en met 2025 door de gemeente Weert voor Herstelhuis Midden-Limburg volledig bij de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) werd gedeclareerd vervallen met ingang van 2026 zowel de lasten (subsidie) als de baten (declaratie).

250

250

T63

Wegens een hogere instroom en verhoogde loonkostensubsidietarieven (LKS) voor Beschut Werk (100% van de loonkosten) nemen de lasten in 2026 met € 215.000 toe.

215

T63

Het aantal bijstandsgerechtigden is in januari 2025 gestegen tot 854. Naar verwachting zal dit aantal de komende periode verder toenemen. Belangrijke oorzaken zijn onder andere de aanhoudend hoge taakstelling voor statushouders voor de gemeente Weert en de instroom van kwetsbare jongeren en statushouders die niet direct bemiddelbaar zijn op de arbeidsmarkt. In het bijzonder gaat het om een groeiende groep die niet direct bemiddelbaar zijn en intensieve begeleiding nodig hebben. Als gevolg hiervan ligt de instroom in de bijstand momenteel hoger dan de uitstroom.

271

T63

Het BUIG-budget (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten), bedoeld voor de financiering van uitkeringen, wordt jaarlijks vastgesteld door het Rijk. Op 1 oktober 2024 zijn de voorlopige budgetten bekendgemaakt. In de gemeentelijke begroting is besloten om € 500.000 meer aan baten op te nemen dan het voorlopige rijksbudget. Deze keuze sluit aan bij de verwachte toename van uitkeringskosten.

500

T64

De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling de Risse valt lager uit als gevolg van een lagere Wsw-bijdrage 2026 vanuit het Rijk. Deze lagere bijdrage vloeit voort uit het feit dat de definitieve bijdrage Wsw voor 2026 pas vastgesteld zal worden in de meicirculaire van dat jaar. In lijn met eerdere jaren zal deze bijdrage naar verwachting in de komende circulaires nog verhoogd worden.

107

T64

In het kader van de meicirculaire 2025 zijn zowel een rijksbijdrage als een impulsbudget voor de sociale infrastructuur beschikbaar gesteld. De Risse zal zorgdragen voor de uitvoering van beide zaken.

178

T621
T660
T6791
T6811

Op basis van de conceptbegroting 2026 van de MGR (raadsbehandeling juni 2025) zijn de ramingen voor de hiermee samenhangende lasten en baten geactualiseerd. De grootste mutatie betreft de daling van het aandeel van de gemeente Weert in het positieve saldo. Dit wordt veroorzaakt door aanpassing van de verdeelsleutel, die voor onze gemeente nadelig uitpakt. Hierop is financieel al vroegtijdig in de gemeentelijke begroting geanticipeerd, waardoor het budgettaire effect beperkt is.

721

788

T660 T6711T6712T6791

De ramingen voor de taakvelden binnen de WMO worden gezamenlijk toegelicht vanwege de onderlinge samenhang van deze posten. Voor het begrotingsjaar 2026 zijn de ramingen zo realistisch mogelijk opgesteld, op basis van de meest recente prognoses en voorlopige indexaties voor 2025.

Hulp bij huishouden:
Voor het onderdeel hulp bij huishouden is uitgegaan van een jaarlijkse groei van het aantal cliënten met 3,33%. Daarnaast is een jaarlijkse prijsindexatie van 3,55% toegepast.

Begeleiding:
Voor WMO begeleiding is gerekend met een jaarlijkse toename van de doelgroep met 2%. De kosten zijn geïndexeerd met een jaarlijkse prijsstijging van 4,16%.

Voorzieningen en diensten:
Voor de WMO voorzieningen en diensten is uitgegaan van een jaarlijkse groei van de doelgroep met 2%. De prijsontwikkeling is gebaseerd op de prijsindex voor goederen en diensten zoals vastgesteld in de kadernota 2026.

371

T6751
T6752
T6753
T6762
T6763
T6792
T6821
T6822

De ramingen op de taakvelden voor jeugdzorg worden gezamenlijk toegelicht vanwege de samenhang van deze posten. De grootste bijstelling wordt veroorzaakt door de verwachte impact van de nieuwe aanbestedingen 2026 voor ambulante jeugdhulp en wonen. In de nieuwe tariefstelling moet enerzijds rekening gehouden worden met de AMvB reële prijs, waardoor nieuwe kostprijselementen zijn toegevoegd. Anderzijds zijn kostenstijgingen als gevolg van loon- en prijsindexatie in de huidige tarieven onvoldoende vertaald. Ook bij integrale crisishulp jeugd is aanpassing van de raming als gevolg van de AMvB reële prijs aan de orde.
De ramingen 2026 voor de meeste overige onderdelen zijn gebaseerd op de meest recente prognose voor 2025 plus indexatie. Voor het grootste deel van de jeugdhulp is de zogenaamde OVA-index van toepassing (voor 2026 voorlopig 5%), waarbij meerjarig is uitgegaan van het gemiddelde van deze index over de afgelopen jaren. Prognoses 2026 zijn nog onzeker omdat er nog maar beperkt zorg 2025 gefactureerd is. Voor 2026 en verder is uitgegaan van gelijkblijvende aantallen en zorgzwaarte.

2.543

T71

Op basis van de ontwerpbegroting 2026 van Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), welke apart is voorgelegd aan de raad, is de bijdrage voor de gemeente Weert bijgesteld. De stijging wordt, naast reguliere indexering, met name veroorzaakt door de gefaseerde ingroei van het versterkingsplan van Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD).

396

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

155

Personele lasten (zie algemene toelichting)

337

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

329

Overige

752

Totaal

3.227

7.338

Saldo

4.111

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08