FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 3 Natuurlijke en landschappelijke kwaliteit

PR03 Natuurlijke en landschappelijke kwaliteit

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Verschil    2026 - 2025

Lasten

T57

Openbaar groen en openl.recreatie

5.078

5.393

5.453

60

T72

Riolering

4.980

5.370

5.344

-26

T74

Milieubeheer

2.428

2.003

1.880

-123

T81

Ruimte en leefomgeving

1.663

1.727

1.258

-469

Totaal lasten

14.149

14.493

13.935

-558

Baten

T57

Openbaar groen en openl.recreatie

203

13

15

2

T72

Riolering

6.438

6.865

7.114

249

T74

Milieubeheer

5

50

50

0

T81

Ruimte en leefomgeving

761

111

75

-36

Totaal baten

7.407

7.039

7.254

215

Totaal saldo van baten en lasten

6.742

7.456

6.681

-775

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2026 en 2025 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T57

De in 2024 opgenomen meerkosten voor onderhoud plantsoenen, werken meerjarig door en middels het raadsvoorstel beeldkwaliteit groenonderhoud en straatreiniging openbare ruimte is het budget voor onderhoud plantsoenen bijgesteld.

131

T57

Op basis van de realisatie zijn de waterschapslasten meerjarig bijgesteld.

32

T72

Het taakveld riolering maakt onderdeel uit van het product riolering. Het product riolering is echter taakveldoverschrijdend en betreft een gesloten systeem. De lasten en de baten worden verrekend met de voorziening riolering, waardoor hogere lasten en lagere baten budgettair neutraal zijn verwerkt in de begroting. In het begrotingssaldo is een positieve bijstelling van € 505.000 verwerkt. Deze ontstaat doordat eerder geraamde lasten, bedoeld om aan te sluiten bij de kostendekkendheidsberekeningen van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP), zijn komen te vervallen omdat deze aansluiting onnodig bleek. Daarnaast zijn de onderhoudslasten in 2026 met € 139.775 verhoogd, op basis van een nieuwe berekening van de kostendekkendheid binnen het programma GroenBlauw. Ook heeft de gewijzigde kostenverdeelsystematiek bij BsGW een positief effect van € 191.000 en leidt de herijking van de rioolheffing tot € 279.000 aan extra opbrengsten.
Deze ontwikkelingen zorgen binnen het gesloten systeem voor een gunstiger financieel beeld zonder effect op het algemene begrotingssaldo.

976

140

T74

In 2023 is een incidentele prioriteit PRIO26 groene schoolpleinen toegekend, die in 2025 een budget kende van € 75.000 en waarvan in 2026 (laatste jaar) nog een budget beschikbaar is van € 25.000.
Daarnaast was er in 2025 sprake van een incidentele prioriteit PRIO07 actieplan circulaire economie, ter grootte van € 25.000, die geen doorwerking kent naar 2026.

75

T81

In de slotwijziging 2024 is een bedrag van € 125.000 overgeheveld naar 2025 t.b.v. ruimtelijk kwaliteitskader. In 2026 is geen budget beschikbaar hiervoor.

125

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

362

Personele lasten (zie algemene toelichting)

64

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

16

Overige

311

Totaal

1.503

729

Saldo

774

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08