Programma 4 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven
PR04 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Verschil 2026 - 2025 | |
Lasten | |||||
T31 | Economische ontwikkeling | 1.406 | 1.325 | 1.156 | -169 |
---|---|---|---|---|---|
T32 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 438 | 5.910 | 9.899 | 3.989 |
T33 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 253 | 278 | 270 | -8 |
T34 | Economische promotie | 1.693 | 1.948 | 1.966 | 18 |
T53 | Cultuurpres.cultuurprod.en partic. | 5.078 | 5.319 | 5.091 | -228 |
T56 | Media | 1.490 | 1.920 | 1.730 | -190 |
T73 | Afval | 6.755 | 6.882 | 6.955 | 73 |
Totaal lasten | 17.113 | 23.582 | 27.067 | 3.485 | |
Baten | |||||
T31 | Economische ontwikkeling | 15 | 0 | 0 | 0 |
T32 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 793 | 5.910 | 9.899 | 3.989 |
T33 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 373 | 328 | 328 | 0 |
T34 | Economische promotie | 498 | 498 | 528 | 30 |
T53 | Cultuurpres.cultuurprod.en partic. | 458 | 426 | 409 | -17 |
T56 | Media | 233 | 422 | 185 | -237 |
T73 | Afval | 8.521 | 8.779 | 8.725 | -54 |
Totaal baten | 10.891 | 16.363 | 20.074 | 3.711 | |
Totaal saldo van baten en lasten | 6.222 | 7.220 | 6.992 | -228 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2026 en 2025 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten. | |||
TV | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|
T32 | De baten en lasten voor de grondexploitatie wijzigen ten opzichte van de begroting 2025. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | 3.989 | 3.989 |
T34 | Het beschikbare budget ten behoeve van de prioriteit (39) uit 2023 inzake het regionaal evenementenbudget neemt af met € 75.000. | 75 | |
T53 | Door loon- en prijsindexeringen van subsidies aan professionele instellingen (RICK, Munttheater en de Bosuil) stijgen de lasten. | 174 | |
T53 | Vanuit een prioriteit (17) in de begroting 2025 ten behoeve van de versterking van de culturele infrastructuur, is voor het jaar 2025 een uitgave van € 100.000 gepland voor een cultuur coördinator. | 100 | |
T56 | Het Rijk heeft in 2025 middelen beschikbaar gesteld voor de bibliotheek via een specifieke uitkering. Zowel voor de uitbreiding van de bibliotheek in Stramproy (€ 175.884) als voor het informatiepunt digitale overheid (€ 49.137) zijn de bedragen als baten en lasten opgevoerd waardoor dit een neutraal verschil betreft. | 225 | 225 |
T73 | Door een gewijzigde kostenverdeelsystematiek bij BsGW wijken de bijdragen voor het product afval, af van eerdere begrotingen. | 177 | |
T73 | De aansluiting op de werkelijke heffingsgrondslagen voor afval is verbeterd. Begin 2025 heeft een herijking van de berekeningen van de geraamde opbrengsten uit afvalstoffenheffing en reinigingsrecht plaatsgevonden, evenals van de verwachte omvang van de kwijtscheldingen. | 100 | |
T73 | Op basis van de realisatiecijfers 2024 zijn voor een aantal afvalstromen de stortkosten op de milieustraat naar boven bijgesteld. | 162 | |
T73 | De concessieovereenkomst met Renewi eindigt met ingang van 2026 dus de eerder begrote baten voor gedetacheerde medewerkers, worden bijgesteld. | 191 | |
Kapitaallasten (zie algemene toelichting) | 8 | ||
Personele lasten (zie algemene toelichting) | 300 | ||
Vastgoed (zie paragraaf vastgoed) | 127 | ||
Overige | 131 | ||
Totaal | 5.100 | 4.872 | |
Saldo | 228 | ||
De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect. |