FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 4 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven

 PR04 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Verschil    2026 - 2025

Lasten

T31

Economische ontwikkeling

1.406

1.325

1.156

-169

T32

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

438

5.910

9.899

3.989

T33

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

253

278

270

-8

T34

Economische promotie

1.693

1.948

1.966

18

T53

Cultuurpres.cultuurprod.en partic.

5.078

5.319

5.091

-228

T56

Media

1.490

1.920

1.730

-190

T73

Afval

6.755

6.882

6.955

73

Totaal lasten

17.113

23.582

27.067

3.485

Baten

T31

Economische ontwikkeling

15

0

0

0

T32

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

793

5.910

9.899

3.989

T33

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

373

328

328

0

T34

Economische promotie

498

498

528

30

T53

Cultuurpres.cultuurprod.en partic.

458

426

409

-17

T56

Media

233

422

185

-237

T73

Afval

8.521

8.779

8.725

-54

Totaal baten

10.891

16.363

20.074

3.711

Totaal saldo van baten en lasten

6.222

7.220

6.992

-228

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2026 en 2025 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T32

De baten en lasten voor de grondexploitatie wijzigen ten opzichte van de begroting 2025. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

3.989

3.989

T34

Het beschikbare budget ten behoeve van de prioriteit (39) uit 2023 inzake het regionaal evenementenbudget neemt af met € 75.000.

75

T53

Door loon- en prijsindexeringen van subsidies aan professionele instellingen (RICK, Munttheater en de Bosuil) stijgen de lasten.

174

T53

Vanuit een prioriteit (17) in de begroting 2025 ten behoeve van de versterking van de culturele infrastructuur, is voor het jaar 2025 een uitgave van € 100.000 gepland voor een cultuur coördinator.

100

T56

Het Rijk heeft in 2025 middelen beschikbaar gesteld voor de bibliotheek via een specifieke uitkering. Zowel voor de uitbreiding van de bibliotheek in Stramproy (€ 175.884) als voor het informatiepunt digitale overheid (€ 49.137) zijn de bedragen als baten en lasten opgevoerd waardoor dit een neutraal verschil betreft.

225

225

T73

Door een gewijzigde kostenverdeelsystematiek bij BsGW wijken de bijdragen voor het product afval, af van eerdere begrotingen.

177

T73

De aansluiting op de werkelijke heffingsgrondslagen voor afval is verbeterd. Begin 2025 heeft een herijking van de berekeningen van de geraamde opbrengsten uit afvalstoffenheffing en reinigingsrecht plaatsgevonden, evenals van de verwachte omvang van de kwijtscheldingen.

100

T73

Op basis van de realisatiecijfers 2024 zijn voor een aantal afvalstromen de stortkosten op de milieustraat naar boven bijgesteld.

162

T73

De concessieovereenkomst met Renewi eindigt met ingang van 2026 dus de eerder begrote baten voor gedetacheerde medewerkers, worden bijgesteld.

191

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

8

Personele lasten (zie algemene toelichting)

300

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

127

Overige

131

Totaal

5.100

4.872

Saldo

228

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08