Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Verschil 2026 - 2025 | |
Lasten | |||||
T05 | Treasury | 1.510 | 1.383 | 1.230 | -153 |
---|---|---|---|---|---|
T061 | OZB woningen | 505 | 475 | 782 | 307 |
T062 | OZB niet-woningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
T063 | Parkeerbelasting | 25 | 0 | 0 | 0 |
T064 | Belastingen overig | -28 | -56 | -40 | 16 |
T07 | Alg.uitkering en ov.uitk.gemt.fonds | 18 | 0 | 0 | 0 |
T08 | Overige baten en lasten | 1.901 | 1.655 | 5.750 | 4.095 |
Totaal lasten | 3.931 | 3.457 | 7.722 | 4.265 | |
Baten | |||||
T05 | Treasury | 1.641 | 3.030 | 1.497 | -1.533 |
T061 | OZB woningen | 7.792 | 8.079 | 8.258 | 179 |
T062 | OZB niet-woningen | 5.513 | 5.545 | 5.719 | 174 |
T063 | Parkeerbelasting | 2.867 | 2.910 | 2.994 | 84 |
T064 | Belastingen overig | 2.127 | 1.803 | 1.874 | 71 |
T07 | Alg.uitkering en ov.uitk.gemt.fonds | 121.034 | 125.569 | 130.614 | 5.045 |
T08 | Overige baten en lasten | 1.065 | 267 | 89 | -178 |
Totaal baten | 142.039 | 147.203 | 151.045 | 3.842 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -138.108 | -143.747 | -143.324 | 423 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2026 en 2025 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten. | |||
TV | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|
T05 | Als gevolg van de aflossingen in 2025 is de rente over de langlopende leningen in 2026 € 113.000 lager. | 113 | |
T05 | De rentebaten van het kort (< 1 jaar) geld (=schatkistbankieren en eventuele leningen aan decentrale overheden) zijn in 2026 met € 500.000, € 245.000 lager dan in 2025. De daling wordt veroorzaakt door de rentedaling. De rente van kort geld volgt de ECB-rente, die van begin 2025 is gedaald van 3% naar 2% in juni. Mogelijk volgt er nog een renteverlaging van een 0,25% in 2025. | 245 | |
T07 | Binnen het gemeentefonds is sprake van een positieve ontwikkeling, als gevolg van hogere vergoedingen bij verschillende maatstaven en een verhoogde uitkeringsfactor. De financiële gevolgen van de meicirculaire 2025 zijn vastgesteld in de raadsvergadering van 3 juli 2025. | 4.701 | |
T07 | In de meicirculaire 2025 is een loon- en prijsbijstelling voor de WSW opgenomen ter ondersteuning van de sociale werkvoorziening. Daarnaast stelt het Rijk een aanvullende bijdrage en een impulsbudget beschikbaar om de sociale infrastructuur verder te verbeteren. | 260 | |
T08 | Minder medewerkers maken gebruik van generatiepact dan verwacht. | 138 | |
T08 | De incidentele prioriteiten bedragen € 1.732.000. Via de algemene reserve wordt € 982.000 aangewend waardoor € 750.000 ten laste van het begrotingssaldo komt. | 1.732 | |
T08 | Het totale budget voor structurele prioriteiten via het begrotingssaldo. | 1.426 | |
T08 | De vetgedrukte prioriteit (22) uit 2024 ten behoeve van de voorzieningenstructuur komt ten laste van het begrotingssaldo. | 159 | |
T08 | Vooruitlopend op de verwachte prijsindexatie in 2026 voor beschermd wonen wordt een stelpost opgenomen ten laste van het begrotingssaldo. | 229 | |
T061 | De bijdrage 2026 aan BsGW is verdeeld over de diverse taakvelden op basis van de aangepaste kostenverdeelmethodiek van BsGW. Dit resulteert in een hogere toerekening aan het taakveld OZB. | 307 | |
T061 | Op basis van huidige prognoses meer opbrengst OZB woningen voor OZB eigenaren. | 179 | |
T062 | Op basis van huidige prognoses meer opbrengst OZB niet-woningen voor OZB gebruikers en eigenaren. | 174 | |
T063 | In de tussenrapportage werden de parkeeropbrengsten offstreet en onstreet naar beneden bijgesteld. In de meerjarenbegroting blijven deze opbrengsten vooralsnog gehandhaafd, in afwachting van de ontwikkelingen gedurende het jaar. | 135 | |
T064 | Op basis van de huidige prognoses meer opbrengst toeristenbelasting. | 71 | |
Kapitaallasten (zie algemene toelichting) | 1.263 | ||
Personele lasten (zie algemene toelichting) | 1.172 | ||
Vastgoed (zie paragraaf vastgoed) | 207 | ||
Overig | 39 | ||
Totaal | 6.064 | 6.486 | |
Saldo | 423 | ||
De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect. |