FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 5 Goed ontsloten en verweven met de regio

 PR05 Goed ontsloten en verweven met de regio

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Verschil    2026 - 2025

Lasten

T21

Verkeer en vervoer

10.505

10.298

10.298

0

T22

Parkeren

2.479

2.582

2.928

346

T23

Recreatieve havens

4

19

19

0

T24

Economische havens en waterwegen

8

3

3

0

T25

Openbaar vervoer

11

11

11

0

Totaal lasten

13.007

12.913

13.259

346

Baten

T21

Verkeer en vervoer

912

541

355

-186

T22

Parkeren

39

28

29

1

T23

Recreatieve havens

0

0

0

0

T24

Economische havens en waterwegen

0

0

0

0

T25

Openbaar vervoer

0

0

0

0

Totaal baten

951

569

384

-185

Totaal saldo van baten en lasten

12.056

12.343

12.875

532

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2026 en 2025 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T21

In de begroting 2025 is een incidenteel budget opgenomen voor de sanering in het kader van de rioolvervanging aan de Hushoverweg. Deze uitgave is budgettair neutraal, aangezien de dekking plaatsvindt vanuit de Algemene Reserve.

130

T21

De in eerdere begrotingen verwerkte indexering voor asfaltverhardingen blijkt op basis van de realisatiecijfers 2024 adequaat. Voor de meerjarenbegroting 2026 is daarom geen verdere indexering toegepast.

52

T21

Conform beheer- en onderhoudsplan Civieltechnische Kunstwerken, wordt de begroting bijgesteld. Deze is budgettair neutraal aangezien de onderhoudskosten gedekt worden uit de Reserve Civieltechnische Kunstwerken.

41

T21

In het door de raad aangenomen voorstel over de beeldkwaliteit van groenonderhoud en straatreiniging in de openbare ruimte is per 2026 additioneel budget toegekend voor onkruidbestrijding en straatreiniging.

48

T21

De concessieovereenkomst met Renewi eindigt per 2026, waardoor de eerder geraamde baten uit gedetacheerde medewerkers worden bijgesteld.

191

T21

Sinds 2024 is voor technische installaties een afzonderlijke post voor schades opgenomen in de begroting. Deze post is sterk afhankelijk van factoren zoals winterse gladheid. Op basis van de realisatiecijfers over 2024 kan de raming naar beneden worden bijgesteld.

44

T21

In de begroting 2025 is incidenteel budget opgenomen voor de vervanging van lichtmasten en evenementkasten.

33

T22

Door de gewijzigde kostenverdeelsystematiek bij BsGW wijken de bijdragen voor parkeren af van eerdere begrotingen.

29

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

146

Personele lasten (zie algemene toelichting)

85

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

260

Overige

237

Totaal

382

914

Saldo

532

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 12:21:33 met de export van 09/11/2025 12:16:08